POPPENSPEL

Poppenspel op straat. 

Misschien wisten jullie het niet mensen, maar de pop is geboren op straat en helaas veelal ontstaan vanuit de grootst mogelijke ellende. Maar waarom is het belangrijk voor mensen om zich dit te realiseren? En mag ik u misschien vertellen dat een belangrijk verhaal in mijn leven altijd een fascinatie van de pop is geweest? En om dit te illustreren toon ik u graag 2 hele belangrijke poppen voor mij. Zij illustreren het woordje "pop" in de meest uitgebreide betekenis van het woord. Ik ga hiermee in op werkelijk alle betekenissen van het woord POP. Ik moet u hierbij vanuit alle eerlijkheid bekennen dat mijn vriend Ed aan de andere kant van de wereld, helemaal niet zo blij was met mijn 2 poppen, want poppen zijn voor kinderen en niet voor volwassenen denkt hij. En daar heeft hij vanuit zijn eigen standpunt natuurlijk helemaal gelijk in. Maar nemen we een kijkje in de Rooms Katholieke kerk, dan zien we wel degelijk dat het gebruik van poppen daar een hele belangrijke rol vervuld.

 

En loopt men de meeste kerkgebouwen binnen dan zal men eveneens met zeer grote poppen te maken krijgen.

 

Zelfs onder het woordje KERK zullen de meeste mensen een gigantisch groot gebouw voor hun ogen nemen.

Zelfs in de gehandicaptenzorg is men gewend geraakt om het woord KERK te gaan linken met het beeld van zo'n hoog puntig gebouw.

 

Maar klopt dat menselijke beeld eigenlijk wel?

 

Er bestaat in de Rooms Katholieke kerk zelfs een geldhandel in het verkopen van poppen of absurde beeldjes, om mensen daarmee in dit soort gebouwen te lokken.

 

Denk dan ook maar eens aan de Franse bedevaarsplaats Lourdes. 

 

Maar toch kunnen en mogen we niet ontkennen dat de meest bekende Bijbelverhalen zich juist radicaal tegen dit beeldgebruik willen keren.

 

En dan zie ik zelfs het overduidelijke voorbeeld van mijn eigen moeder die na de 2e wereldoorlog een sterke antichrist had kunnen worden.

 

Maar met de zo benoemde "kerstdagen" (door de Rooms Katholieke kerk moest de geboorte van Jezus samengaan met een heidens lichtfeest)  wilde mijn moeder ons toch het liefste kennis laten maken met beelden van poppen in juist de Rooms Katholieke kerk.

 

Na mijn eigen onderzoek waarmee ik aanving in 2003 kon ik niet anders concluderen dat juist dat foute beeld van levensgrote ijdele poppen, helemaal geen goede werking op mensen kan hebben.

 

Enigszins geschokt was ik zelfs toen ik in de Belgische Antwerpse kathedraal getuige kon worden van het werkelijk bestaan van een zeer grote hoeveelheid  ijdele zelfportret beelden van de zeker niet onbekende hedendaagse beeldend kunstenaar Jan Fabre.

 

Een kunstenaar die het dus zeker niet voor niets fantastisch kon doen in de zogeheten " homoscene”.

Toch verklaart het mij ook de zeer sterke antihouding tegenover Jan Fabre van een andere bekend Belgisch theaterkunstenaar Dirk Tanghe. (via facebook heb ik dit persoonlijk van Jan doen vernemen)

In de Antwerpse Kathedraal vernam ik zelfs het gegeven dat deze zeer ijdele Janneman middels het zakelijke bedrijf "Jan Fabre" zelfs een hele serie  goudkleurige bronzen zelfportretten had  doen vervaardigen. En opeens voelde ik sympathie opkomen voor de Zoetermeerse Rokkeveense baldadige jeugd, die het allereerste en zelfs allerduurste zelfportret beeld van Jan aardig onderhanden had willen nemen. Dit deed men door het te willen gaan bekrassen met hakenkruizen en het zelfs uiteindelijk willen scalperen van een van de goudkleurige ijdele zelfportretten. Het beeld dat zelfs bemand was met werkelijk echt brandende zippo aansteker in zijn hand.

Een goudkleurig ijdel zelfbeeld waarvan ik tijdens de opening samen met meerdere collega's en zelfs de bekende Belgische kunst autoriteit Jan Hoet, getuige was. We waren namens de gemeente Zoetermeer de genodigden van het beeld van Jan. Het beeld dat dus een zeer korte levensduur op een van de allerduurste beeldsokkels ter wereld had kunnen krijgen.

Uit toch ook wel weer mededogen voor deze toch echt wel benoemingswaardige veelzijdige Belgische kunstenaar, speelde ik nog eens wat vrolijke klanken vanaf " DE BERG VAN JAN" zoals ik de dure sokkel als nagedachtenis maar symbolisch had willen noemen. 

Over de ijdele beelden uit de Bijbelgeschiedenis

 

Voltrokken zich  niet altijd de meest grote ellende door het vervaardigen van grote ijdele poppen?

Kijk dan maar eens in een het bekende  Bijbelverhaal van het boek Daniel.

Het is het verhaal van het beeld van Nebukadnezar waarin de koning Nebukadnezar een reuzenpop liet maken en alle mensen hiervoor wilde laten bidden.

Wie het verhaal werkelijk zal kennen, zal zich misschien ook kunnen bedenken waar her verhaal van Nebukadnezar mee zal eindigen.

 

Eigenlijk treffen we zeer grote ijdele beelden aan op heel veel plaatsen van de bekende Bijbelverhalen.

Denk dan bijvoorbeeld ook maar eens aan die toren in het rijk Babylonië en de zogeheten "TOREN VAN BABEL"

(in Den Haag plaatst Nederland dus even leuk het zogeheten NIEUW BABYLON)

Maar denk ook maar eens aan het verhaal van Mozes die de berg af kwam en toen getuigen werd van "HET GOUDEN KALF". Toch bedenkt Nederland opnieuw de naam  "GOUDEN KALF " als zijnde de allerhoogste prijs voor een Nederlandse speelfilm. 

 

Maar er bestaan natuurlijk ook bekende Bijbelverhalen van veel kleinere ijdele beeldjes. Denk dan ook nog maar eens goed hoe de Bijbelse vrouw met de naam Rachel de gestolen poppetjes van haar eigen vader heeft moeten verbergen, wilde ze niet door notabene haar eigen vader vermoord worden.

 

En ik vraag me dan ook nog steeds af, hoe het bestaat dat er ooit door mensen van die protserige hoge gebouwen zijn ontstaan ( hoge kerken en Kathedralen) die maar al te vaak helemaal vol staan met de meest protserige beelden.

 

En zagen we het niet juist in de tegenwoordige coronatijd opnieuw ontstaan dat mensen zich vanuit "gevangenschap" zich juist wilden richten tot het willen gaan verminken van beelden met weinig echt toegevoegde waarde?

PUPPET SHOW

Puppet show in the street.

Maybe you did not know, but the Dutch pkay doll Jan Klaassen was born on the street and unfortunately originated from the greatest possible misery. So why it is important for people to realize this? And  I like to tell you to meet puppets ( will see: puppetsandprinces.jouwweb.nl) became a very important matter of my life. But why I was always fascinated of of dolls or puppets?And for now I like to illustrate this by showing you 2 very important dolls for me.

They illustrate the word "doll" in the widest sense of the word.

I am going to discuss really all meanings of the Dutch word POP for you. .

In all honesty I have to confess that one of my best friends Ed (on the other side of the world) was not happy at all with my 2 dolls, because he thought that dolls are for children and not for adults. 

And of course he is quite right about that from his own point of view.

But if we take a look at the Roman Catholic Church, we do see that the use of dolls plays a very important role there.

 

And if you enter most of the church buildings, you will also have to deal with very large dolls.

 

Even under the word CHURCH, most people will see a gigantic building before their eyes.

Even in the care of the disabled, people have become accustomed to linking the word CHURCH with the image of such a high-pointed building.

 

But is that human image actually correct?

The answer is: No! 

There is even a money trade in the Roman Catholic Church in the sale of dolls or absurd figurines, in order to lure people into these types of buildings.

 

 

Then also consider the French pilgrimage town of Lourdes.

 

Yet we cannot and must not deny that the best-known Bible stories want to turn radically against this use of images.

 

 

And then I even see the obvious example of my own mother who could have become a strong antichrist after WWII. My morher didn't realize ofcourse how very bad the working was in using this kind of dolls really for their religion, but I hear even by my music artist friend Nello Mirando, how some of his Catholic friends were even burning Candles by his painted hearth-paintings, looking to him like he waa a kind of holy saint. 

 

 

But we know already with the so-called "Christmas days" (by the Roman Catholic Church is choosen that the birth of Jesus had to go together with a pagan light festival) my mother wanted to introduce us to statues of dolls in the Roman Catholic church.

 

After my own research, which I started with in 2003, I could only conclude that precisely that wrong image of life-size vain dolls cannot have a good effect on people at all.

 

 

I was even shocked when in the Belgian Antwerp cathedral I could witness the real existence of a very large amount of vain self-portrait images by the certainly not unknown contemporary visual artist Jan Fabre.

 

 

An artist who could certainly do verry well in the so-called "gay scene" for a reason.

Yet it also explains to me the very strong anti-attitude towards Jan Fabre of another well-known Belgian theater artist Dirk Tanghe. (I have personally heard this from Jan by facebook)

 

In the Antwerp Cathedral I even heard that this very vain Janneman had even had a whole series of gold-colored bronze self-portraits made through the business company "Jan Fabre".

And suddenly I felt sympathy for the rowdy youth in Zoetermeer, Rokkeveen, who had wanted to take care of the very first and even most expensive self-portrait image of Jan.

They did this by wanting to scratch it with swastikas and even scalping one of the gold-colored vain self-portraits.

The statue that was even manned with really real burning zippo lighter in his hand.

A gold-colored vain self-image that I witnessed during the opening together with several colleagues and even the well-known Belgian art authority Jan Hoet. We were invited to the statue of Jan on behalf of the municipality of Zoetermeer. The image that could have had a very short lifespan on one of the most expensive image bases in the world.

Out of compassion for this very well appointed versatile Belgian artist, I once again played some cheerful sounds from "THE MOUNTAIN OF JAN", as I would have liked to call the expensive pedestal as a remembrance.

 

About the vain images from Bible history

 

 

Didn't the greatest misery always take place in the making of large vain dolls?

 

Then take a look at the well-known Bible story of the book Daniel.

 

It is the story of the statue of Nebuchadnezzar in which the king had Nebuchadnezzar made a giant doll and wanted all people to pray for it.

 

Those who really know the story may also be able to imagine where the story of Nebuchadnezzar will end with.

Actually, we find very large vain images in many places of the well-known Bible stories. Consider, for example, that tower in the empire of Babylonia and the so-called "TOWER OF BABEL"

(In The Hague, the Netherlands is therefore just as nicely placing the so-called NEW BABYLON)

But also think of the story of Moses coming down the mountain and then became a witness to "THE GOLDEN CALF". Nevertheless, the Netherlands has again come up with the name "GOUDEN KALF" as being the highest prize for a Dutch feature film.

But of course there are also well-known Bible stories of much smaller vain figurines.

Think again carefully how the biblical woman named Rachel had to hide the stolen dolls from her own father,

if she did not want to be murdered by her own father.

And I still wonder how it is that people ever created those gaudy tall buildings

(high churches and cathedrals)

that are all too often completely filled

with the most gaudy statues.

And did we not see it arise again in the present corona era that people from "captivity" wanted to focus on wanting to mutilate images with little real added value?

Daarom dus heb ik speciaal voor u gemaakt de 2 poppen Piet & kameelhond.

Een baas en een slaaf, de mens met zijn "hond" die helaas vaak nog als nog minder dan een hond wordt gezien.

We zien dit perfect verbeeld in het hele bijzondere toneelstuk van Samuel Beckett :"WACHTEN OP GODOT" , een stuk waar hij dus echt niet voor niets in 1x wereld beroemd mee is geworden en zelfs nu nog wereldwijd bekend is geworden. 

 

That is why I made the 2 dolls Piet & camel dog especially for you.

A boss and a slave, the human being with his "dog" who unfortunately is often seen as less than a dog.

We see this perfectly portrayed in the very special play by Samuel Beckett: "WAITING FOR GODOT", a play with which he became world famous in one go and even now has become known worldwide.